Den menstruerende kvindes indtræden i moskéen
Spørgsmål: Må en menstruerende kvinde gå ind i en moské af følgende årsager: For at modtage islamisk undervisning og for at memorere Koranen samt recitere den? Er det ydermere tilladt for en menstruerende kvinde at røre en kopi af Koranen, hvis det sker indirekte gennem en barriere(haa’il), der forhindrer direkte kontakt.
Svar: Af Dr. Ali Goma Muhammed
Det er ikke tilladt for en menstruerende kvinde at gå ind i en moské, også selvom det er i forbindelse med islamisk undervisning eller for at memorere Koranen. Eneste undtagelse er, hvis hun blot skal passere lige igennem (´abiratah al-sabiil). Det kommer af Allahs, Den Almægtige, ord i Koranen: ”…eller når I er (junuban), medmindre I blot skal passere igennem (´abiratah al-sabiil), indtil I vasker jer” [surat al-Nisaa’, vers 43]
En menstruerende kvinde er i en strengere rituel urenhed end en person i (junub [som er en tilstand af ritual urenhed, der opstår ved f.eks. samleje]). Dette skyldes, at en person, som er i en tilstand af (junub) til enhver tid kan tage et bad (ghusl) og blive ren, hvorimod den menstruerende kvinde forbliver i en rituel uren tilstand, indtil hendes periode er ovre. Det er blevet berettet, at Profeten, Allahs velsignelser og fred være med ham, sagde: ”Moskéen er ikke tilladt for hverken den menstruerende kvinde eller en person i (junub)” [Overleveret af Abu Dawud, al-Bayhaqi og Bukhari i Al-Tariikh al-Kabiir].
Selvom denne hadiith er svag, bliver den anvendt af majoriteten af muslimske lærde og i afgørelser (fatwa) udstedt af (al-salaf al-saalih) samt de fire rets-skoler.
Blandt Maliki lærde strækker man endda forbuddet til også at gælde, hvis den menstruerende kvinde blot passerer gennem moskéen [dvs. et meget kortvarigt og utilsigtet ophold]. Dette kan slås op i Bidayat al-Mujtahid af Ibn Rushid – en Maliki lærd – der sagde: ”Nogle lærde tillader for en menstruerende kvinde at indtræde en moské, uagtet om hun bliver der, eller blot passerer igennem. Disse lærde omfatter bl.a.: Dawud, dvs. (al-Zahiriy) og hans følgere.” [Dawud al-Zahiriy er grundlægger af Zahiryah rets-skolen]
Konklusion
På baggrund af ovenstående kan det konkluderes, at de, som tillader en menstruerende kvinde at gå ind i en moské er Zahiriyah rets-skole, og deres standpunkt er svagt, når det sammenlignes med majoriteten af muslimske lærdes standpunkt, og heriblandt finder vi følgerne af de fire rets-skoler.
At røre en kopi af Koranen
De 4 retskafne imamer er entydigt enige om, at det er forbudt for en menstruerende kvinde at røre en kopi af Koranen. Majoriteten af muslimske lærde har ligeledes taget den position, at det er forbudt for en menstruerende kvinde at recitere Koranen. I Maliki rets-skolen er det dog tilladt for den menstruerende kvinde at læse en lille del af Koranen, men dog uden at røre den. Dette gælder pga., at hun er undskyldt, menstruationsperiodens længde og fordi det ikke skal medføre, at hun glemmer, hvad hun har memoreret af Koranen
Ovenstående burde besvare spørgsmålet. Og Allah, Den Højtærede og Ophøjede, ved bedst.
På dansk af oversættelsesgruppen – Fatwa fra Dar-alifta.org