Foredrag

Det Islamiske Forbund i Danmark har gennem tiden haft en række gæsteforelæsere, som er blevet godt modtaget af deltagerne. Formålet med disse foredrag har været at give lytterne en god oplevelse, som påvirker deres indre.

Blandt de gæsteforelæsere vi har haft i tidens løb er følgerne:

1. Al-Shaykh, Doktor, Samir al-´imraan fra Saudi Arabien, som afholdte to foredrag. Det ene under titlen: "Seriøsitet i muslimens liv". Det andet under titlen: "Konsekvenserne på individet og samfundet ved at følge lysterne".

2. Ustadh, Al-Shaykh, Rashid al-Ghanushi fra Tunisien. Der afholdte et foredrag under titlen: "Islam på vej mod en ny æra".

3. Doktor, Hasan Huwidi, Allahs nåde over ham, fra Syrien. Der afholdte et foredrag under titlen: "Menneskerettighederne i Islam".

4. Ustadh, al-Shaykh, Hamzah Mansur, fra Jordan, under titlen: "Masjid al-Aqsas og Palæstinas status og vores forpligtigelse overfor dem.

5. Al-Shaykh, Doktor, Ali al-Faqir fra Jordan.

6. Ustadh, al-Shaykh, Nidal ´ibadi fra Jordan, under titlen: "Masjid al-Aqsa og Palæstinas gavnligheder i Koranen og sunnah".

7. Ustadh, Majid Abu Diyab fra Palæstina, under titlen: "Mellem katastrofen (al-naqba) og friheden".

8. Al-Shaykh, Hashim ´abn al-Rahman fra Palæstina, under titlen: "De fælder, der omringer Palæstinas sag.

9. Ustadh, Tahir Ali Jabarin, under titlen: "Udfordringerne som Palæstina står overfor".

10. Al-Shaykh, Doktor, Muhammad al-Shamrani fra Saudi Arabien, under titlen: "Gode nyheder i en ære af håbløshed."

11. Doktor, Raghib al-Sarjani fra Egypten, som afholdte fire foredrag. Det første under titlen: "Fremragende billeder om videnskaben i vores civilisation". Det andet under titlen: "Indblik i vores nutidige videnskab". Det tredje under titlen: "Islam og viden om livet". Det fjerde foredrag omhandlede: "Før du bliver en lærd...".

12. Ustadh, Doktor, Ja´far ´abd al-Salaam, som afholdte flere foredrag, der handlede om: "Fastens indflydelse på individet og samfundet".

13. Al-Shaykh, Doktor, ´akramah Sabri fra al-Quds i Palæstina, under titlen: "Masjid al-Aqsa og de udspekulerede planer".

14. Al-Shaykh, Muhammad Ahmad Hussein fra al Quds i Palæstina under titlen: "Masjid al-Aqsa og dens indflydelse på muslimernes identitet".

15. Al-Shaykh, Muhammad Hussein Ahmad, Ustaadh i afdelingen for usuul al-Diin i Universitetet Al-Azhar, afholdte i anden halvdel af Ramadan måned 2009 et foredrag med titlen: "Profeten, Allah velsignelser og fred være med ham, barmhjertighed for menneskeheden.

16. Al-Shaykh, Ahmad Ali Sulaiman fra Egypten, som afholdte en række foredrag under sit ophold i Danmark under Ramadan-måned.

17. Al-Shaykh, Muhammad Hamudah fra Egypten, som afholdte en række foredrag under sit ophold i Danmark under Ramadan-måned.

18. Doktor, Sultanah Falah al-Ruwaili fra Saudi Arabien, som afholdte et foredrag for kvinder, den første under titlen: "Udfordringerne for den islamiske familie i vesten". Det andet oplæg var et åbent diskussionsforum med de kvindelige deltagere omkring det forrige foredragsemne.

19. Doktor, Ismail ´abd al-Majid med egyptisk oprindelse og engelsk statsborgerskab, som har speciale i de matematiske videnskaber. Han afholdte to foredrag. Det første under titlen: "Solen farer mod dens destination". Det andet foredrag under titlen: "Jeg sværger sandelig ved stjernernes placering". Begge foredrag blev afholdt med udgangspunkt i den moderne matematisk videnskab.